üdvözlet Schneider F. István honlapján ez itt az ELŐSZOBA
A LA CARTE
     
MENÜ
     
TERESZTENYE
     
GREENSCH
     
GREENERY for EARTH
     
GREENERGY
     
BRÜSSZEL 2008 0702
     
adatoSCH, DATASCH
     
számláló 2009 december
Indulás: 2008-02-15
     
erdÉSZeSCH

A kereskedelmi fafajták adatbázisa

     
fényképeSCH
     
Zöld történelem

"ZÖLD" TÖRTÉNELEM
Szövegválogatás

A hatodik fejezet (Gaia) bevezetése


A Gaia hipotézis szerint a Föld önfenntartó egységként működik, sőt olyan, mint egy hatalmas élőlény, talán még tudata is van. Ezt a feltevést választották alapgondolatul egyes Zöld mozgalmak az 1980-as és 90-es években. Ez az elmélet, amelyet James Lovelock állított fel az 1960-as évek végén, azt állítja, hogy a bolygónk bármilyen légköri változásra úgy reagál, hogy egy kifinomult visszacsatolási folyamaton keresztül mindig visszanyeri a legjobb egyensúlyi helyzetét. Az ókori görög mitológiában Gaiának nevezték a Föld istennőjét, a geológia és a geográfia szavak tövében is fellelhetjük ezt a nevet. A Zöldek számára a Gaia fogalomnak vegyes jelentése van. Ha a Gaia élőlény, akkor talán tisztelnünk kell és kíméletesen kell vele bánnunk. Lovelock mégis azt állította (1979), hogy viszonylag széles határon belül megsérthetjük a Gaiát, mégis feltételezhetjük, hogy a folyamatai helyrehozzák a káros hatásunkat, így a mi felelősségünk lecsökken.

A világ népei ősidőktől fogva tiszteltek valamilyen Föld istennőt. Az egyiptomiak, a görögök, az indiánok és a zsidók hagyományaiban egyaránt női istene van a Földnek. Platón is egyetlen élőlénynek tartotta a Földet, bár ő nem tulajdonított neki nemet. A pogány hitvilágban megtaláljuk azt a gondolatot, hogy a Föld egy hatalmas élőlény, amely megszülte az emberiséget és amelyet imádnunk kell. A keresztények kegyetlenül üldözték a pogányokat (a szó a vidéken élőkre használt római kifejezésből származik), bár a pogány hitvilág nyomai fellelhetők a keresztény hitben is, ennek megnyilvánulása volt pl. a tizenhetedik századi boszorkányüldözés. A fejezetben közölt első részlet Szt Augustine (354-430) egyik korai művéből, Az Isten városa című keresztény vitairatból származik. A vitairat írója ostorozza azokat, akik imádják a különböző Föld-istenségeket eredeti hazájában, Észak-Afrikában. Szt Augustine leírása egyaránt tartalmaz valamit Lovelock modern tudományos szemléletéből és a történelem előtti pogányság hitéből; az istennő egyszerre egy élőlény, aki biztosítja az életfeltételeket és egy istenség, akit fellelkesült követői imádnak. A következő forrásmunka Robert Graves (1895-1985) a Hold-nővér-istenségről szóló, A fehér Istennő című tanulmánya. Néha összekeverik Gaiát és a többi természet-istennőt. Graves először az ókori római író, Apuleius (123-170 k.). Az aranyszamár című művéről ír, amely egy fausti történet egy varázsló segédjéről, aki egy tévedés miatt szamárrá változott. Végül a varázsló-segédet egy hosszú zarándokút és az Isishez intézett imák változtatták vissza emberré. A második rész egy pogány imádság az istennőhöz egy tizenkettedik századi fűvészkönyvből. Ebből megismerhetjük a Föld-istennő imádatának rejtett tradícióját, amely végig húzódott a középkori kereszténységen. Az, hogy tényleg női istenséget imádtak-e a boszorkányok és hogy ez az istennő Gaia volt-e és nem a vadászok istennője, Diana, az ma is nyitott kérdés. A lehetséges kapcsolat a Gaia hagyomány és a keresztény hitvilágban fellelhető panteista elemek között érdekes és nagyrészt még feltáratlan terület.

Charlotte Perkins Gilman (1860-1935) 1915-ben írt feminista utópisztikus elbeszélése, a Herland (A nők földje) egy olyan társadalmat ábrázol, amely csak nőkből áll, akik egy tápláló Anya-Istennőt tisztelnek. Ebből a világból kiseperték a háborúkat, a hierarchiát, a versenyt és a kapitalizmust. A matriarchális politikai gazdasági berendezkedésnek, amely harmonikus kapcsolatot biztosít a Földdel, egy nő-orientált vallás az ideológiai alapja. Meg kell jegyeznünk, hogy Perkins Gilman aktivista élete során kis jelentőséget tulajdonított a hagyományos női és anyai szerepeknek, és arra bíztatta a nőket, hogy vegyenek részt a gazdasági és a társadalmi életben.

Végül D.H. Lawrence (1885-1930) úgy írja le a Zöld Embert, vagy a "Hatalmas Pán Istent," mint a nő hitvestársát, szolgáját, vagy irányítószerepének lehetséges átvevőjét. A panteizmus Lawrence felfogása szerint a férfias alapelvek érvényesülését jelenti, amely az egész életet energiával és vitalitással tölti meg. Vitatottá tette Lawrence működését, hogy a művei egyaránt inspirálták a Zöld mozgalom főáramába tartozókat, például Aldous Huxley-t és a jobb-szárny képviselőit, mint például Rolf Gardinert, aki antiszemita alapítója volt az organikus mezőgazdasági mozgalomnak.
 

A tizedik fejezet (A fenntartható fejlődés) bevezetése


Ha a Zöldek gazdasági elképzeléseinek a felét a gazdasági növekedés elleni támadás jelenti, akkor a másik felét a fenntarthatóság adja, amely alternatívát jelent az állandó terjeszkedéssel szemben. Az igazán gazdaságos rendszerekre az a jellemző, hogy bármeddig fenntarthatóak, bekapcsolhatók a természetes körfolyamatokba, és a befektetett energia és nyersanyag újra visszanyerhető. Ahelyett, hogy a nemzeti összterméket tekintenénk megítélési alapnak, inkább az ökológiai szempontokat és a minőséget kellene a középpontba állítani. Mindenek fölött a legfontosabb a természet megőrzése és a természettel fenntartott élő kapcsolat. Lényeges az emberi vágyak mérséklése és a megalázó, embertelen munka megszüntetése. Egyaránt fontos, hogy megteremtsük a szociális igazságosságot és kialakítsuk az emberekben a közösségi érzést; a fenntartható gazdasági fejlődés végső célja, hogy megszüntesse azt a helyzetet, hogy a gazdaságot az élet többi területétől elszakítva szemléljük. Tarthatatlan az a hagyományos felfogás, hogy a fejletlen "harmadik világ" a fejlett "első világ" "segítségére" szorul, szellemi és gazdasági téren egyaránt. A hagyományos gazdálkodásnak, amely főként az árucserén alapul és helyi szinten sokféle gabonát és más terményt állít elő, számtalan előnye van. A jelenlegi elmaradottságnak és fejletlenségnek nem technológiai okai vannak, hanem az a gyarmatosító kizsákmányolás rendszerének következménye. (Trainer.1985)



A befejező szemléltető részletet Gifford Pinchot (1865-1946) írta, aki inkább természetvédő volt, mint mélyen Zöld. Pinchot az amerikai gazdasági fellendülés idején írt és az igazságos és fenntartható gazdasági fejlődés híve volt, a Zöldekhez hasonlóan. Vélekedése szerint:


    A természetvédelem első alapelve a fejlődés … a természeti kincseket úgy kell felhasználni, hogy azok a ma élő emberek érdekeit szolgálják … úgy kell felhasználni és megőrizni a természeti kincseket, hogy azok ne csak kevesek számára, hanem a többség számára hozzanak hasznot.

Ugyanezt a felfogást tükrözi az első szemelvény is, amelyet John Evelyn írt, akinek a könyvben már közöltük egy írását, amelyben a levegőszennyezés ellen emelte fel a szavát, és II. Károlynak, uralkodójának és mentorának javasolta, hogy vezessenek be a környezetszennyezést megakadályozó törvényeket. Mindkét említett szerző környezetvédő, akik azt hangoztatták, hogy a természeti források hatékony felhasználása a társadalom érdekét szolgálja. A radikális Zöldek elutasítják azt a felfogást, hogy a természeti kincsek azért vannak, hogy az emberek felhasználják azokat. Fontos, hogy érzékeljük a különbséget a természeti kincsek hatékony és fenntartható kiaknázása között. A mélyebben Zöldek olyan "nem-erőszakos" gazdasági rendszer kifejlesztését szorgalmazzák, amely minimálisra csökkenti az ember hatását más élőlényekre. Hasonlóan a modern környezetvédőkhöz, akik gyászolják a pusztuló esőerdőket, Evelyn azt vallja, hogy a fák azáltal, hogy elősegítik az éghajlati egyensúly kialakulását, nélkülözhetetlenek az emberi haladáshoz. A fáknak különösen a felhők képződésében van nagy szerepük, "ezért ha tönkremennek az erdeink, az eső mennyisége le fog csökkenni". Evelyn korában főként azért ültettek tölgyfákat, hogy a tengerészet számára biztosítsák a faanyagot, és nem a természeti szépségükért.



A radikálisabb Shelley a vegetáriánus kiáltványában azt írta, hogy "a szokások megváltoztatása a politikai gazdaságra komoly hatást fejthet ki". Azt vallotta, sok mai modern Zölddel együtt, hogy ha az emberek áttérnének a húsmentes étrendre, akkor lehetőség nyílna arra, hogy hektáronként lényegesen több élelmiszert tudjanak termelni. Shelley természetes étrendje tehát egyaránt előnyös a természetnek és a szegényeknek. Gandhihoz hasonlóan Morris is azt vallja, hogy az emberi igényeket le kell csökkenteni a létszükséglet szintjére. Morris receptje az "éppen-csak-gazdaságról" alapját képezi a lényegesen modernebb radikális Zöld szentimentalizmusnak.



A francia utópista szocialista Francois Fourier (1722-1837) írása a fenntartható fejlődés másik alapelvét szemlélteti; olyan tartós fogyasztási cikkeket kell készíteni, amelyek olyan sokáig tartanak, ameddig csak lehetséges, és vissza kell utasítani azokat a termelési eljárásokat, amelyek sok hulladékot termelnek. "Rá fogunk találni egy olyan Harmóniára, amely teljesen ellentétes a kereskedelmi szemlélettel, amelyre a sok hulladék keletkezése és a divat változtatása a jellemző, és mindez annak ürügyén, hogy így biztosítunk kereseti lehetőséget a munkásoknak." George Perkins Marsh (1801-82) visszhangozza Fourier nézeteit, hogy "Isten egyetlen atomot sem pazarol el", amikor azt állítja, hogy az egyre növekvő mennyiségű hulladék elpusztítja a bolygónkat. Dicséri az újrafelhasználás módszerét; ebből láthatjuk, hogy a környezetre is figyelő gazdasági szemlélet ezen kulcskérdésének is megvan a maga története. Egyetlen környezetvédelmi antológia sem lehet teljes Marsh említése nélkül, akinek Ember és Természet című, 1854-ben megjelent kiadványa volt talán az első komplett publikáció, amely részletesen kritizálta a Föld természeti kincseinek pazarló felhasználását.

Wall, Derek: Green History
(London, New York : Routledge, 1993)
A 6. és a 10. fejezet bevezetése
dr. Adorjánné Farkas Magdolna fordítása

     
óráSCH
     
hónapoSCH
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
társoldalaSCH
     
hasznoSCH linkek
     
BlogoSCH
Friss bejegyzések
2010.01.06. 02:00
2010.01.05. 23:53
2010.01.05. 23:42
2009.05.18. 18:38
2009.03.02. 09:48
Friss hozzászólások
     
HáttérzenéSCH
     
fontoSCH linkek
     
kulcsoSCH kapu
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
névjegyeSCH

a honlap kezelője:

 Schneider F. István / workSCHdesign

worksch@gmail.com

apryl2008 / Miskolc / Hungary

 

     

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!